Har ditt företag en stor nyhet som ni vill sprida till världen? Det kan handla om i stort sett vad som helst, att ni tillverkat en ny sorts produkt, att ni erbjuder fantastiska rabatter eller att ni är ett bokförlag som släpper en ny bok. Oavsett vilken sorts nyhet kan du med hjälp av pressreleaser sprida budskapet till långt många fler än om du endast annonserar med en liten notis i lokaltidningen. Pressreleaser innebär att media kontaktas för att hjälpa er med budskapet. Du kan kontakta en PR-byrå och behöver inte själv känna mängder av journalister. En PR-byrå kan då ta över uppdraget och se till att rätt personer kontaktas.
Hur når man ut med pressreleaser?
Det finns vissa saker som är viktiga att tänka på när det kommer till just pressreleaser, bland annat när nyheten ska introduceras. Dels är det viktigt att bestämma själva veckodagen men också tiden. De flesta stora nyheter knäcks med hjälp av pressreleaser under måndagar fram till onsdagar, alltså början av veckan. En anledning är att många nyhetsredaktioner är stängda under senare delen av veckan, eller åtminstone under helgen. När det gäller pressreleaser för företag är det också viktigt att välja rätt tid på året, inte mitt under sommarsemestern. Kom ihåg att även fixa en riktigt bra bild som fångar uppmärksamhet.
Newsdesk.nu samlar pressreleaser och distribuerar nyheter.