Nyheter

Pressmeddelanden: 5 misstag att undvika

Det är en konst att skriva pressmeddelanden. Det krävs erfarenhet, talang för att skriva och en viss fingertoppskänsla för att det ska bli bra. Här är fem tips på misstag att undvika.

1. Tråkig rubrik

Om rubriken är tråkig är det ingen som öppnar pressmeddelandet. Ha fantasi och skriv en rubrik som känns lockande.

2. Otillräckligt kunskap om mottagaren

Tänk på vem det är som ska läsa budskapet. Vad är målgruppen intresserad av att veta? Säljer företaget produkter till modemedvetna tonåringar kanske det är mindre intressant att skriva om vilka maskiner ni har i tillverkningen till exempel.

3. Otydligt mål

Varför skriver du ett pressmeddelande egentligen? Många tycks skriva av vana utan att tänka på syftet. Slösa inte med resurser utan sätt upp ett mål för varför du skriver!

4. Bristfällig kontaktinformation

För att en journalist över huvud taget ska få upp ögonen för ditt pressmeddelande är det viktigt att ha med kontaktinformation så att de kan ställa följdfrågor. Allt för många glömmer detta.

5. Inga länkar

När du publicerar ett pressmeddelande är det ett utmärkt tillfälle att få nya länkar. Får budskapet spridning kan du räkna med att fler än en nyhetssajt kommer att publicera en länk.